Saturday, April 30, 2011

Sumpah Orang Fasik @ Jahil Tiada Nilai

Oleh: Iqbal

pegang AlQuran pun terbalik?

"Nampaknya sumpah sudah jadi mainan. Tak tahu lah siapa yang menjadi penasihat kepada Dogol 3 Ekor ini. Bagi lapisan masyarakat berilmu apa yang ingin dilakukan ( bersumpah ) adalah tindakan CUBA MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH.

Jelas pihak yang beria-ia nak bersumpah adalah golongan yang jahil agama. Apa yang mereka ingin lakukankan hanya mampu mempengaruhi golongan -golongan tua dan kelompok yang kurang berpendidikan.

Kalau dah maksiat  menjadi sebahagian hidup, bermakna seseorang itu tidak hairan dengan ancaman azab yang menanti. Maknanya dosa tidak menjadi hal kepada dirinya. Biarpun sekajang azab disenaraikan dan dibacakan kepada simaksiat itu.

Oleh itu jika seseorang yang seperti digambar diatas , tampil membuat sumpah , apakah sumpah itu dibuat dengan penuh keinsafan ? Kalau diperingatkan sekiranya sumpah itu dusta dan bohong bermakna DOSA BESAR MENANTINYA , apakah ancaman ini menakutkannya? Sedang dalam hidupnya memang sentiasa bergelumang dengan dosa , lalu ditambah SATU DOSA LAGI apa dia kisah .

Sebab itu sumpah sifasik tidak mempunyai nilai. Memandangkan sumpah bersaksikan Allah , maka Allah jua yang maha mengetahui nilai sumpah itu. Jika latarbelakang yang membuat sumpah itu tidak memiliki ciri2 orang beriman , maka adalah bodoh sekiranya ada yang mempercayai akan sumpah yang dibuatnya itu.


Dah macam zaman aku dan kawan2 budak2 dulu (tahun 60an). Bila orang tak mahu percaya apa yang kita katakan mulalah kami bersumpah. Rupanya orang2 tua sekarang dah jadi macam budak2 60an . Sikit2 sumpah. Dia sangka ALLAH suka dengan perbuatannya itu. Kalau dia orang yang beriman pasti sumpah tidak jadi mainan.

Yang pasti, sumpah si fasik tak akan membuka hati manusia untuk mempercayainya. Yang jelas sumpah ini adalah usahanya yang terakhir setelah tindak tanduknya melantun kemukanya semula.
DOSA BELAKANG KIRA. ESOK-ESOK BOLEH MINTA AMPUN. 

PERKIRAANNYA SUMPAH INI MENUNJUKKAN DIA BERCAKAP BENAR DENGAN BERSAKSIKAN ALLAH. 
"HEBAT....HEBAT...BERANI YANG LUAR BIASA"  (sumber)

Na'uzubillahi min zaalik. Hendaknya kita semua tidak terlibat tak pasal2 bersubhat dengan pelaku dosa menyebarkan fitnah dan menuduh zina.
Astaghfirullahal'azhiim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...