Saturday, May 26, 2012

Langit Batu Pahat -Muar 19 May 2012

Madre Amor ambil kesempatan memotret pemandangan langit petang semasa dalam perjalanan pulang dari majlis perkahwinan anak saudara di Batu Pahat, Johor. Kata anak Madre, kalau nak gambar cantik, ummi kena lah beli henfon canggih macam  abang E tu, Samsung galaxy ke apa namanya...Perlu ke?
Bagi Madre, kalau dah kaya sangat pun, tak akan beli benda2 macam tu...cukuplah dengan henfon murah ni Nokia yang berharga tak sampai RM 500.00 (2tahun dulu). Kira ok lah juga...sekadar suka2 sambil menghayati keindahan alam ciptaan ALLAH YANG MAHA BERKUASA. 





kemalangan motosikal dgn kereta....tak berani tengok






SELAMAT PENGANTIN BARU ILA & ZAHRAN

yukkk,salam dgn makngah....ahaaa!!!.sempat juga kan? walaupun guna kamera henfon yang murah.
santek jugak  gitewww...

Thursday, May 24, 2012

Nur Tuhan


Tak terucap kepiluan ini
Titik hitam yang menghijab hati
Hitung dosa saat pergi takkan kembali
Sisa umur tidak undur lagi

Perjalanan dalam kehidupan
Bukan jauh ketentuan datang
Mungkin esok takdir takkan dapat dihalang
Untung nasib digenggaman Tuhan

Isi alam puspa warna
Bukti Tuhan Maha Kuasa
Ke manakah arah tuju
Hukum Tuhan pasti berlaku
Bukan tempat lalai leka
Di dunia bakti di tempah
Tanam budi luhur budi
Di akhirat tempat abadi

Himpun doa di pohon harapan
Tempat rahmat petunjuk pimpinan
Ikhtiar usaha moga dengan Nur dari Tuhan
Suluh terang jalan kebahagiaan

Album : Penawar Hati
          : Hijjaz




Monday, May 21, 2012

Welcome The Month of Rajab

“Allahumma Baarik Lanaa Fii Rajab Wa Sya’baan Wa Ballighnaa Ramadhan” 
Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami barakah di bulan Rajab dan Sya’ban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan, ameen.

 Perbanyakkan amalan yuuuuuuuk !!!! 




Sunday, May 20, 2012

Mencari Penawar Yang Sejuk

 ‎"Stress"??......let's recite the holy Qur'an


video




Sebagai Pengubat Dan Penawar hati, Allah s.w.t. berfirman (Ertinya : “Dan Kami turunkan dari Al-Qur’an itu sesuatu yang menjadi ubat (penawar hati) bagi orang-orang yang beriman”)Q.S. Al-Isra’, ayat 82Read More: http://www.serikasih.com/kelebihan-membaca-al-quran#ixzz1vO6mZy85
Sekiranya Al Quran boleh berbicara, maka ia akan berkata, wahai umat Nabi Muhammad s.a.w,dulu sewaktu kau masih kecil, kau adalah teman sejati ku, kau sentuh aku, kau pegang aku, kau dakap aku dan kau baca aku dengan suara yang keras dan lirih..tapi, kini setelah kau merasa diri sudah dewasa, merasa diri hebat, sihat dan hidup mewah..kau lupakan aku,kau simpan aku dengan rapi, kau biarkan aku sendiri di dalam almari berlapis debu-debu dan di makan kutu..apakah aku ini bacaan usang yang tinggal sejarah? tidak kah kau ingat bahawa sesungguhnya aku inilah penerang di dalam kubur dan boleh membawa mu ke tempat yang di redhai Allah,iaitu SYURGA......

Madre Amor!!!Mengapa harus Stress?

Bukankah kita mampu menghadapi apapun ujian yang datang jika tahu serta mampu mengurus jiwa dengan baik?Dengan ini akan menjadikan setiap ujian menghasilkan kebaikan, bukannya menjadikan kita bertambah lemah atau berputus asa.
Sebagai seorang mukmin, kita seharusnya menghadapi setiap ujian dengan jiwa tenang dan menguruskannya secara baik.
Langkah pertama perlu diambil ketika ditimpa ujian ialah bersikap REDHA dan bersangka baik dengan Allah kerana DIAlah yang menentukan takdir terjadi kepada kita.

Thursday, May 17, 2012

Muhasabah Diri Buat Muslimah

Saat  mula datangnya kekesalan dan pengajaran buat diri sehingga mendesak untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik namun bagaimana mungkin hendak berubah?
SUKAR, tetapi TIDAK MUSTAHIL.


♥ ♥ ♥ 

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
"Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain dari yang nyata (mesti terbuka terdiri dari bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan).
Dan hendaklah mereka sampaikan tudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya), kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya,anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, laki-laki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan.
Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (misalannya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak).
Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah s.w.t, Hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung.
(surah An-Nur ayat 31)
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:
Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman untuk khusyuk (taat) hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran (suruhan dan larangan) Allah serta (taat) mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberi kitab sebelum mereka (Yahudi dan Nasrani), setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut (jauh dari zaman nabi mereka) maka hati mereka menjadi keras (dari mengikuti perintah/ajaran nabi mereka) dan banyak di antaranya orang-orang fasik.(surah Al-Hadid ayat 16)

Amat jauh berbeza kekuatan iman yang ada pada wanita - wanita di zaman Rasulullah s.a.w. bila ayat menutup aurat turun sahaja semua wanita ketika itu tidak kira dari golongan Ansar mahupun Muhajirin dengan segera menutup aurat masing-masing. Yang ada di pasar, yang ada di rumah, yang sedang dalam perjalanan capai apa sahaja untuk menutup aurat masing-masing dengan SEGERA dan bukannya NANTI DULU. Yang tidak mendapat apa-apa mereka segera memalingkan muka menghadap dinding supaya tiada lelaki terpandang wajah mereka. Itulah ....tetapi kini segala - galanya telah berubah makin jauh kita dari zaman Rasulullah s.a.w. makin kita jauh dari amalan agama, bukan tidak tahu kewajiban menutup aurat, tetapi oleh kerana kelemahan iman serta sikap acuh tak acuh membuatkan kita lalai. Perkataan yang biasa didengari ialah "belum sampai seruan". Seruan apa yang ditunggunya atau seruan dari siapa yang sedang mereka tunggu? 
Bukankah Allah s.w.t. telah seru untuk menutup aurat sejak 14 abad dahulu lagi. Tetapi kenapa masih tak tutup-tutup lagi? (kalau tutup pun tapi TIDAK  sempurna)
Lihat lagi ayat di atas Allah s.w.t. berfirman "Katakan kepada orang-orang perempuan yang beriman" Allah s.w.t. dengan khusus gunakan perkataan "beriman" dan bukannya "wahai manusia" kerana segala perintah hanya boleh didukung oleh orang-orang yang beriman sahaja.
Dalam ayat kedua pun sama yang ditujukan ayat-ayat ini adalah kepada orang-orang yang beriman. Kita kata kami beriman dengan Allah s.w.t, Rasul-rasulNya dan, Kitab-kitabNya tetapi apa yang kita ucapkan dan buat adalah sungguh bertentangan. Allah s.w.t. telah menggariskan peraturan dan Rasul telah mengajarkannya dan peraturan itu telah termaktub di dalam kalamNya. Tetapi kenapa masih leka? Kita bimbang kalau-kalau kita dibungkus dengan kain putih sebelum kita sempat menutup aurat.
Maka wahai sekelian wanita2 (YANG BERIMAN), Gembirakanlah Allah s.w.t. dan RasulNya dengan mengikut segala perintah supaya dikala kamu dirundung malang Allah s.w.t. dan RasulNya dapat menggembirakan kamu.
BIAR KAMU TIDAK CANTIK DI MATA PENDUDUK BUMI TETAPI NAMAMU MENJADI PERBUALAN PENDUDUK LANGIT.
30 PERKARA YANG PERLU DIJAUHI OLEH WANITA

1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan (bersolek) di depan lelaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas
11. Mengingkari kebaikan suami
12. Bersama lelaki lain yang bukan mahram
13. Memandang lelaki yang bukan mahramnya
14. Bersalaman dengan lelaki bukan mahram
15. Menyerupai lelaki
16. Membuka rahsia wanita lain kepada suami
17. Memandang aurat wanita lain
18. Keluar rumah tanpa ada keperluan
19. Masuk permandian awam
20. Mencakar-cakar tubuh ketika dapat musibah
21. Meratapi kematian
22. Berhias atas meninggalnya seseorang
23. Menghantar jenazah
24. Mempercayai dukun dan peramal
25. Menyumpah anak-anak sendiri
26. Tidak bertegur sapa dengan sesama Muslim
27. Menganiaya pembantu
28. Mengganggu jiran
29. Minta cerai kerana suami sakit
30. Minta cerai kerana suami bernikah lagi

Sunday, May 13, 2012

Siapa Penderhaka Allah?

(Statement Ape ke jadah ni?) grrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Satu acara sambutan Ulang Tahun 66(?) Tahun Umno di Bukit Jalil..........
DANGDUT.

Layan video "Jihad"???
Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah...Astaghfirullah...  


Inikah Jihad? inikah pengertian Islam?adakah dengan mempertahankan perjuangan ini merupakan jihad  agar acara sedemikian dapat diteruskan dimasa-masa akan datang. 


Saturday, May 12, 2012

Isu Kod " E "....baca dan fikirlah sendiri

E-CODES HARAM?

















Bahan campuran makanan yang dikatakan dari lemak babi ber kod ‘E’, pernah menjadi isu pada tahun 2007 yang lalu dan masih tersebar hingga ke hari ini..

Ianya bermula dari tersebarnya email yang kononnya dari Dr. M. Anjad Khan iaitu rakan kepada Syeikh Sahib, seorang pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis yang membuat kajian ke atas bahan campuran makanan ber kod ‘E’ itu.

Senarai E-codes yang kononnya mengandungi lemak babi didapati tidak benar. Pelbagai pihak, pertubuhan dan NGO cuba mencari penulisnya yang kononnya Dr. M Amjad Khan daripada Medical Research Institute (persoalannya: yang mana satu? sbb ada banyak MRI di USA), dan ternyata beliau TIDAK WUJUD. Dingatkan bahawa artikel yang kononnya ditulis oleh beliau adalah PALSU, lebih merupakan satu propaganda pihak tertentu sahaja.

CUBA ANDA GOOGLE SEARCH : Dr. M. Amjad Khan Medical Research Institute United State - UNTUK LEBIH JELAS :)

Definasi E -Code ialah : E numbers are codes for food additives that have been assessed for use within the European Union (the "E" prefix stands for "Europe").[1] They are commonly found on food labels throughout the European Union.[2] Safety assessment and approval are the responsibility of the European Food Safety Authority.
- sumber :http://en.wikipedia.org/wiki/E_number

Kembali kepada isu yang dibangkitkan oleh Dr. M. Amjad Khan:

Dibawah ini terdapat senarai ‘E-Codes‘ yang dikatakan mempunyai campuran lemak babi.

E100, E110, E120, E140, E141, E153, E160, E161, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E300, E301, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E441, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E631, E635, E904, E920

Kod-kod E seperti yang disenaraikan, merupakan kod-kod yang digunakan di Europe. Ia terdiri daripada emulsifier, bahan pengawet, pewarna dan lain-lain. Ia boleh dibahagikan kepada dua. Satu kumpulan diketegorikan sebagai tidak kritikal dan sebahagian dikelompokkan sebagai kritikal. bahan-bahan yang tidak kritikal merupakan dari sumber chemical dan tumbuh-tumbuhan. contonya adalah seperti berikut:

Bahan pewarna E100: merupakan dari sumber tumbuhan.

E110: dari sumber chemical

E120: dari summer serangga

E140: dari sumber tumbuhan

E141: dari sumber tumbuhan Bahan pengawet

E210: benzoic acid dari sumber tumbuhan dan chemical.

E213: calcium benzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.

E214: Ethyl 4-hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.

E216: Propyl 4- hydroxybenzoate; dari sumber tumbuhan dan chemical.

E234: Nisin; dari sumber microbe.

E280: Propionic Acid dari sumber chemical.

Kumpulan yang kedua merupakan bahan-bahan yang kritikal. ia berkemungkinan dari sumber yang tidak halal. ia perlu dikaji sumber asalnya. contohnya adalah seperti berikut:

E153: carbon black(Bahan pewarna).. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan

E422: Lecithin. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E432: polysorbate 20. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E433: polysorbate 80. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E434: polysorbate 40. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E435: polysorbate 60. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E436: polysorbate 65. Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E470: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.
E471: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E472: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E473: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E474: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E475: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.

E476: Ia berkemungkinan dari sumber haiwan.


Bagi produk-produk yang mendapat pengesahan JAKIM dan badan-badan yang diiktiraf, bahan-bahan kritikal tersebut akan dipastikan mempunyai sijil halal dan spesifikasi yang menunjukkan sumber hasil bahan tersebut terlebih dahulu atau dihantar untuk ujian makmal di Jabatan Kimia Malaysia sebelum disahkan halal.

Jelasnya, tidak semua senarai E-codes itu diperbuat daripada terbitan lemak haiwan/babi  tetapi tumbuhan juga ada. Sebagai orang Islam, tidak tidak boleh mengambil apa-apa maklumat bulat-bulat begitu saja tanpa ditentukan kesahihannya. Kita tidak mahu umat Islam dianggap “bodoh” dan mudah “dipermainkan” dengan isu sebegini.

Sebagai contoh untuk additives dengan kod E100 adalah merujuk kepada curcumin, iaitu pewarna kuning semulajdi yang diambil daripada rizom kunyit (Curcuma longa), E110 adalah pewarna turuan Sunset Yellow FCF, Orange Yellow S, E120 = Cochineal, Carminic acid, Carmines, E140 = Chlorophylls and Chlorophyllins dan banyak lagi yang salah yang tidak ada kena mengena dengan lemak/minyak, apatah lagi lemak babi. Kesimpulannya, umat Islam perlulah berilmu agar kita tak mudah diperdaya dan “dipermainkan” oleh pihak-pihak berkepentingan.


Bahan ramuan yang menjadi kerisauan pengguna Islam ialah bahan tambah dalam kategori pengemulsi (emulsifiers) dengan kod E400-E499. Sistem makanan (termasuk ubat-ubatan) lazimnya terdiri daripada bahan yang larut air (hidrofilik = suka air) dan larut lemak (lipofilik = suka lemak).

Kedua-dua bahan/ramuan ini tidak boleh terlarut campur; seperti yang kita tahu minyak dan air tak bercampur. Agar kedua-duanya boleh bercampur, maka pengemulsi ditambahkan. Ingat semasa membuat kek, kita mencampurkan kuning telur ke dalam adunan tepung/marjerin.

Kenapa? Kuning telur mengandungi pengemulsi semulajadi dipanggil lecithin. Dalam industri makanan, ahli sains telah mensintesis (membuat) pengemulsi sintetik dengan menggabungkan bahan hidrofilik (gula, gliserol) dengan lipofilik (lemak, minyak, asid lemak). Maka terhasillah produk seperti monoasilgliserol (monoacylglycerols, MAG), diasilgliserol (diacylglycerol, DAG) dan terbitan keduanya; ester gula-asid lemak dan ester poligliserol-asid lemak. gliserol dan asid lemak diperolehi daripada pemecahan (hidrolisis) lemak dan minyak.

Lemak dan minyak pula boleh bersumberkan sumber haiwan (lemak babi – lard, lemak lembu – beef tallow, minyak ikan) dan tumbuhan (minyak sayuran seperti sawit, soya, jagung, bunga matahari, kelapa, koko dsb). Kerisauan tentang halal/haram timbul sekiranya lemak haiwan digunakan. Walau bagaimanapun, pilihan sama ada menggunakan minyak/lemak daripada sumber haiwan atau tumbuhan adalah berdasarkan kepada pertimbangan ekonomi dan kebolehdapatan sesuatu sumber tersebut di kawasan tertentu. Di Malaysia, sudah tentulah sumber lemak/minyak itu daripada sawit, ditempat lain mungkin minyak zaitun, soya, lemak lembu atau lemak babi.

Kita janganlah cepat panik apabila dikemukakan berita sedemikian. Umum tahu bahawa haiwan ternakan/buruan digunakan untuk makanan (daging, susu). Tetapi hasil daripada kemajuan sains dan teknologi, bahan buangan seperti lemak serta kolagen (collagen) daripada kulit dan tulang telah digunakan sebagai bahan mula untuk menghasilkan bahan berfungsi seperti pengemulsi (emulsifiers) daripada lemak dan pemekat/penstabil daripada kolagen. Hormon dan enzim dari kelenjar endokrina dan penghadzaman juga boleh digunakan untuk tujuan perubatan dan teknologi makanan.

Manfaat ini TIDAK TERHAD kepada babi sahaja, haiwan ternakan lain seperti lembu, kambing, ayam-itik (poultry) dan ikan juga boleh digunakan. Di Malaysia sudah semestinyalah lemak itu diperolehi daripada minyak sawit. Perlu diingat bahawa bahan buangan (lemak, kolagen) tidak digunakan dalam bentuk asalnya tetapi perlu melalui proses pengubahsuaian (modification). Dalam kes ini kolagen dihurai/hidrolisis separa untuk menjadi gelatin; manakala lemak dipecahkan menjadi asid lemak (fatty acids) dan gliserol (glycerol).

Sekali lagi dijelaskan : Senarai E-codes yang kononnya mengandungi lemak babi didapati tidak benar. Pelbagai pihak pertubuhan dan NGO cuba mencari penulisnya yang kononnya Dr. M Amjad Khan daripada Medical Research Institute (yang mana satu? sbb ada banyak MRI di USA), dan ternyata beliau TIDAK WUJUD. Dingatkan bahawa artikel yang kononnya ditulis oleh beliau adalah PALSU, lebih merupakan satu propaganda pihak tertentu untuk menakut dan memperbodohkan orang Islam.

Untuk menentukan sumber apa, kita perlu menyemak dan mendapatkan kepastian/deklarasi daripada pengeluar/pengilang. Yang paling penting Pastikan Ada Logo Halal Jakim/JAIN... Semak Direktori halal atau minta sijil halal dari pengeluar/pengedar.

Waallahu'alam





    • Nani Baizura to sahabat halal.....sila bace ayt saya smpai abis...dan faham kan soalan...jawapan sahabat halal ader dalm soalan sy.....mcm maner nak jwp soalan x vbace habis......tekan pd lihat seterusnye ....huhuhuhuhuhuhhuhu
      January 25 at 10:09pm · 

    • Noradiha Maselan terjawab sudah persoalan saya. tq..


    • Fakhrul Hakim Watanabe kalau E476 tu dikategorikan sebagai bahan kritikal dan berkemungkinan daripada sumber yg tidak halal, dan telah dinyatakan pula sebagai perlu dikaji sumber asalnya, maknanya syubhah, tapi kenapa coklat CADBURY yg ada E476 tu,contohnya, mempunyai logo halal yg dikeluarkan oleh Jakim?dan bebas sahaja untuk dipasarkan pada umat Islam?


    • Sahabat Halal Jakim Untuk menentukan sumber asalnya, kita perlu menyemak dan mendapatkan kepastian/deklarasi daripada pengeluar/pengilang atau ujian makmal jika perlu...


    • Harue Hime a'a..mcm mana pulak tu ye dgn cadbury yg dikata kn xhalal..


    • Fakhrul Hakim Watanabe tq,but still keliru, maknanya kalau da dipasarkan, jakim dah buat semakan la ye?maknanya cadbury da melalui proses semakan tu la? tapi kenapa masih tersenarai lagi E476 tu?


    • Kamilia Ibrahim Kak Uteh 
      ngape lah pulak nk keliru...klu cadbury dh tersenarai sbg halal oleh JAKIM tu bermakna ianya dh melalui proses semakan oleh JAKIM lah. klu masih ragu2 ngan logo yg tertera kat bungkus cadbury, sila semak kat portal rasmi HALAL JAKIM ...

    • Fadilah Mis macamana pula dgn barangan yg diimport? tak semua ada logo halal jakim. sbg contoh keju (masih lg mggunakan perkataan 'rennet' wlaupun ditulis 'rennet from plant base')? lg satu, kebanyakan barangan nestle spt aiskrim dan bijirin (fitness) masih lg mggunakan logo halal asia. yg tu mcmana pula?


    • Rozana Razali sedangkan yg ada tanda halal jakim pun org persoal, inikan yg takde langsung, logo biasa.


    • Kamilia Ibrahim Kak Uteh di sini lah tugas kita sbg pengguna yg peka tuk check produk2 tersebut di laman portal halal jakim. :http://www.halal.gov.my/v3/


    • Noriah Ishak ilmu yg baik patut disebarkan TQ my fren


    • Kasram Abdul Kadir fadilah mis, cuba cek dlm website portal rasmi halal malaysia, ada tu snarai logo halal negara luar yg diiktiraf oleh malaysia (snarai badan islam yg diiktiraf)


    • Oyeen Norina Abdul Gafor antara yang boleh dilakukan adalah email sendiri pengeluar dan tanya adakah product tersebut sesuai utk vegetarien atau tidak/ preservative yang digunakan dari haiwan or tumbuhan, jika dia jwb ye then gunakanlah tanpa was2..


    • Khairil Lampard jakim dh buat yg tbaik dalam memastikan status halal sesuatu produk.. kita seharusnya yakin kerana proses pensijilan halal jakim boleh dikatakan terbaik di dunia.. insyaAllah yg dpt sijil halal jakim tu xde problem.. ambik pandangan camni je, kalo dh dpt sijil halal pun kita ragu2, tok sah la mkn.. tinggalkn yg syubhah.. kita yg tentukan kita nak mkn ape kan..?


    • Zul Karnain Kod apa yg kita nak pastikan ada campuran bahan2 yg tidak halal seerti DNA BABI???


    • Alfynna Idris thanks for this info..dh lama tertipu


    • Jefri Dean As salam,Thanks for the best infomation,nampaknya kehidupan kita di akhir zaman ini tidak dapat tidak pasti akan terkana yang haram.
      J

    • Daing Nazatul Shima 
      just my 10cent opinion, jakim seharusnya lebih rampant dan agresif dalam memberi maklumat kepada pengguna Islam. harus diingat yang hanya berapa peratus sahaja pengguna yang internet savvy untuk mendapat maklumat sebegini.

    • Md Hisham Abd Razak Kita sama-sama ada FB, bantu sebarkan maklumat. Nak harap pada JAKIM, mereka bukannya ramai dan kerja mereka banyak. Mereka dah sediakan artikel ni dah cukup bagus untuk mematahkan artikel mereka yang rasa bijak tetapi berjiwa kecewa. Manakan sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu.


    • Muzafrie Borhanuddin Mcm mana hendak mengenal pasti e code berkemungkinan dr sumber haiwan tersebut adalah halal, terutama berada di luar negara?


    • Gida Ahmad syukur sgt ade fb jakim.... baru tau maklumat yg btl.... tpi cadangn 2k penmbahbaikan... harap jakim blh create satu application 2k smartphone... so org blh sntiasa update dgn info semasa..... cth kalo time nk beli brg, blh cek kt hp code die...


    • Muhaimi Mohamed champion lah jakim...syukur


    • Fatiah Noor Tahiran E471 tu certain product akan mention E471(soy lecitin)...klu mcm ni mmg halal sbb dr pengemulsi tumbuhan....klu x der mention apa2 just E471..better elakkan sbb kita x tau dr mana sumber dia..E471 boleh dtg dr 2 group samada haiwan @ tumbuhan...makanan chocolat byk pengemisifier dr E471..tp most choc dr malaysia dh mention soy lecitin(soya)


    • Shima Hassim 
      percaya pada cop halal yang diiktiraf yang boleh kita kenalpasti melalui laman web JAKIM. kalau kita nak cek kod2 itu satu persatu bukan semua ada disenaraikan pada poembungkusan produk. 

    • Fie's Ahmad SYUKRAN


    • Nashiheen Faqeeha Alhamdulillah....Terima kasih diatas segala info...mohon share


    • Muhammad Azry mggu lps sy ad trbce 1 article ttg gndum cap kunci & sauh yg m'gndungi unsur2 dr lmk babi..s0,d sni sy ingin m'dpt kn k'pstian adkah bt0l article t'sebut...


    • Fauziah Tufail Ahmad mcm mna plak dgn whey in most dairy product?


    • Sahabat Halal Jakim whey perlu dilihat penggunaan renet di dalam proses penghasilan keju tersebut.. Jika renet yg digunakan adalah drpd sumber halal, maka whey dan keju yg dihasilkan adalah halal...


    • Shahida Dean Ibraham terima kasih di atas segala maklumat ini....kepada umat ISLAM jangan terlalu menerima apa sahaja yang diinformasikan di dalam internet tanpa merujuk/bertanya terlebih dahulu...kesannya bukan sahaja menjejaskan keuntungan syarikat makanan terbabit tetapi telah menjadi fitnah pula kepada yang tidak bersalah.terima kasih JAKIM.


    • Mahmud Muhamad yg display kat direktori halal malaysia ni maknenye disahkn halal oleh jakim??? Sahabat Halal Jakim....


    • Hafizi Sarah 
      JAKIM perlu berusaha keras untuk mengwar-warkan perkara ini melalui semua media, forum dan sebagainya dengan penerangan yg jelas dan tidak meragukan. Amat berkesan jika dimasukkan dalam iklan di TV dan radio mengenai perkara ini 



    • Azam Azuar good research JAKIM... may Allah bless you, InsyaAllah....


    • Sha Meriana drpd mana artikel menidakkn e-code babi ini diperolehi? dr USA juga? adakh artikel di atas adalah drp JAKIM sendiri? klu blh jelaskn..


    • Khalid Lid t.kasih JAKIM mohon print utk sebaran


    • Tuan M Kaman elakkan beli makanan dari negara2 yang rakyat nya kuat makan babi.seperti THAILAND,CINA,AMERIKA,JAPAN,


    • Erny Nini Syukron,,atas info yg ptt diketahui oleh umat Islam amnya..pttny info ni dr dlu lg ptt di dedahkn kpd masyrakt yg ptg kn bab2 halal dlm makanan..


    • Shardz Riena 
      ISLAM itu mudah... jgn la nak susah kan pula... apabila sesuatu makanan yg sudah disahkan HALAL oleh JAKIM, jgn la diragui statusnya. Bahan pengawet, emulsifier, ini semua ada tiga sumber dari tumbuhan, kimia dan juga haiwan. 



    • Fatim Anisah terima kasih. apa nama apps yg ada e-codes kat atas tu. gambar yg last tu. ok tak kandungannya. nak download la.


    • Aakmal Bin Mohd Yusop Tujuh tahun tersebar ini semua baru ada penerangan. Pengajaran:

      1. Ada internet. Kalau dari satu sumber dapat satu berita, cek balik. Kalau ada disebutrujukan, cek balik rujukan. Cek juga pernyataan lawan kepada petikan untuk memahami situasi.

      2. Was-was. Terlalu sedikit dan senang ditipu, terlalu banyak dan rugi banyak.



    • Mazniza Mohd Zain minta kepastian ada penyebaran makanan subway tidak halal kenyataan dari artis tersebut dalam internet. Kebanyakan makan subway kerana makanannya berkhasiat..


    • Mohamad Faiz Xcalibur Sahabat Halal Jakim ... kiranya magnum tu buleh dimakan lah ye ?


    • Koff Koha 
      Satu kumpulan diketegorikan sebagai tidak kritikal dan sebahagian dikelompokkan sebagai kritikal. bahan-bahan yang tidak kritikal merupakan dari sumber chemical dan tumbuh-tumbuhan...



    • Maria Hazrina ice cream walls yg magnum tu mcm mane pulak statusnya.. hampa la byk pulak makanan yg was-was sejak due menjak ni..


    • Mariam Mai E476 msti ada dlm coklat tmsuk coklat masakan...


    • Delta Victor Xray adae gak yg xphm lg ke,bace satu2.pahamkan betul2....


    • Zazliman Awang Noh ice cream wall magnum tu kan dah disahkan halal... yang haram tu magnum 4D ;)


    • Sya Mishi bagaimana dgn E 120- cochineal, E 904 daripada serangga kan? tp tgk kat choc ade tanda halal. huhu cmne tu


    • Sahabat Halal Jakim Diharuskan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...