Wednesday, April 13, 2011

Save The Earth!!

 HARGAI ALAM SEKITAR



 
 
Dear one and all

As you see, our climate has changed drastically and I believe it's getting worse. No matter which country you are living in...If you are able to plant a tree in your garden, please do so. If not, then at least pass this email to other's who might be able to do so. If everyone of us do our part in some way to help mother earth to survive, she will survive... it's better then doing nothing about it or leaving it to others to do it.  

Dear All,
NASA reports, by the next 10 months, earth gets hotter by 4 degrees from now.

The Himalayan glaciers are melting at a rapid rate.
So all of you lend your hands to fight Global Warming.
We have to take the following steps :

Plant more trees
 
Don't waste water 
Water is a precious resource


Don't Use or Burn PLASTIC.
Hold back or go prepared to counter temptation with a 
cloth  bag..
 

spread the word to your friends

 
SAVE THE EARTH !!!
KESAN-KESAN PERINDUSTRIAN TERHADAP ALAM SEKITAR
 Antara kesan sampingan itu ialah :
1. Pencemaran Udara Dan Jerebu. Kesan daripada aktiviti-aktiviti perkilangan, telah menggalakkan pembebasan bahan-bahan seperti karbon monoksida, karbon dioksida, sulfur oksida, hidrokarbon dan lain-lain. Ini telah menyebabkan komposisi ruang udara di persekitaran Gemas tercemar dan teroksida. Pembebasan habuk terampai telah menyebabkan fenomena jerebu terutama ketika udara kering (dry air). Ini telah meningkatkan nilai IPU (Indeks Pencemar Udara) di persekitaran Gemas.

2. Fenomena Hujan AsidFenomena hujan asid ini terjadi apabila komposisi udara yang tercemar bertindakbalas dengan air hujan dan menyebabkan air hujan berasid. Bahan-bahan pencemar (pollutions) bertindak sebagai nukleus kondesas untuk menyerap wap-wap air di atmosfera dan menghasilkan sebatian-sebatian asid. Hujan asid boleh merosakkan ekosistem akuatik, membantutkan tumbesaran tumbuhan atau tanaman, meningkatkan nilai keasidan tanah dan melunturkan warna bangunan.

3. Pencemaran Bau. 
Sesetengah industri khususnya industri primer atau industri pemprosesan seperti industri memproses getah, kelapa sawit, kayu balak dan sebagainya berupaya mengeluarkan sisa-sisa toksid yang berbau busuk. Sisa-sisa ini sukar dilupuskan dan tertinggal sebagai “enap cemar” di persekitaran kilang. Oleh itu, pencemaran bau sentiasa berpanjangan dan menimbulkan ketidakselesaan hidup bagi penduduk- penduduk di persekitarannya.Klik (sini)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...