Saturday, January 29, 2011

Ku Tak ingin Menangis Lagi, tapi.........

Assalamu'alaikum,

Hari ini  mood Madre Amor sangat-sangat dipengaruhi oleh cuaca  mendung dan hujan yang berterusan sejak pagi tadi. Sederas mana air hujan yang turun membasahi bumi, deras lagi air mata Madre membasahi pipi yang dah mula berkerepot dimamah usia. Entahlah, menjadi-jadi perasaan sensitif ini menguasai diri menyebabkan airmata turun tak berhenti-henti.
Puas sudahlah Madre memujuk hati untuk tidak menangis lagi, tapi memang tak boleh nak kawal hati sedih, sayu, pilu dan entah macam-macam perkara merasuk fikiran ini..."haaahhhh, suka hati kaulah Madre! nak MENANGIS, MENANGIS, MENANGIS lah dengan sepuas-puas hati supaya dapat mencuci luka yang terguris di hati".


Passage of this article has nothing to do with  Madre Amor.
please believe .....

Tuesday, February 16, 2010  Mengapa wanita menangis- Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah


'Mengapa wanita menangis??' Ini adalah persoalan yang amat menarik, yang bagi saya berjaya dirungkaikan oleh Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah, dalam sebuah rancangan TV yang saya telah tonton baru2 ini. Jadi, ingin saya berkongsi rasa dan highlightkan beberapa informasi yang diperkatakan oleh beliau.

1) Punca wanita menangis.

-Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
-Mengurangkan stress.
-Tanda keinsafan @ penyesalan.
-Sebagai ugutan emosi.

Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya.Daya tumpuan akal seseorang wanita , banyak dipengaruhi oleh emosi sama ada ia memberi kesan baik atau pun buruk.

Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2 @ 3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.

2) Kesan tangisan.
-Dapat perhatian
-Suasana rumah tangga tergugat.
-Lelaki jadi bingung.
-Orang lain dapat mesej.
-Mata bersih dan sihat.

The world stops at the moment when women cry..

Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum tapi orang senyum,biasanya dia gembira..

Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:

1) Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih
= Perlahan-lahan melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2) Selalu berdoa kepada Allah.
3) Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4) Sentiasa tersenyum - Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.

Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati - Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. ( Ia terpendam dan terbuku dalam hati. )

Kena cari punca tangisan.
- Ramai yang tidak tahu, bahawa apabila seorang suami menaikkan suara sama ada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis.
So, control your voice projection!!

Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.

.........Kembali senyum..........






Biarkan hujan menyiram tanam-tanaman, biarkan tangisan menambah keinsafan)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...