Monday, August 13, 2012

Mengenali Jin, syaitan dan iblis laknatullah


Betul ke di bulan Ramadhan iblis dan syaitan dirantai?, betul ke?? siapa iblis dan syaitan itu?
Musykil betul dalam hati Madre ini, sebab di bulan Ramadhan masih terdapat gangguan2 makhluk halus di rumah.
(klik)

Siapakah Iblis?
Terdapat perbedaan pendapat tentang asal-usul iblis, apakah berasal dari malaikat atau jin.

Pendapat pertama menyatakan bahawa iblis berasal dari jenis jin. Ini adalah pendapat Al-Hasan Al-Bashri. Beliau menyatakan: “Iblis tidak pernah menjadi golongan malaikat ,dia benar-benar berasal-usulkan jin, sebagaimana Adam adalah asal-usul manusia.” (Diriwayatkan Ibnu Jarir dalam tafsir surat Al-Kahfi ayat 50, dan disahihkan oleh Ibnu Katsir dalam Tafsir-nya.)
Iblis adalah salah satu golongan jin yang durhaka kepada Allah. 
Kepada Iblis, Allah telah menyediakan tempat baginya di Neraka, beserta para pengikutnya, ie: syaitan dari golongan jin dan manusia.
Hal ini kerana Iblis menentang perintah Allah untuk bersujud kepada nabi Adam.
Asy-Syaikh Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di t mengatakan: “Iblis adalah abul jin (bapak para jin).” (Tafsir Al-Karim Ar-Rahman, hal. 406 dan 793)

Sedangkan syaitan, adalah kalangan jin yang durhaka. Asy-Syaikh Muqbil bin Hadi pernah ditanya tentang perbezaan jin dan syaitan, beliau menjawab: “Jin itu meliputi syaitan, namun ada juga yang solih. Syaitan berjanji akan memalingkan manusia dan menyesatkannya. Adapun yang solih, mereka berpegang teguh dengan agama, memiliki masjid-masjid dan melakukan solat . Hanya saja majoriti mereka itu bodoh.” (Nashihatii li Ahlis Sunnah Minal Jin) 

Adapun hantu sebenarnya merupakan jin yang berubah rupa (jin mampu merubah wujudnya) menjadi menyeramkan (dalam pandangan manusia) dan mempunyai maksud tertentu memperlihatkan diri pada manusia.

Dalam Islam, yang dimaksud dengan syaitan adalah sebutan untuk manusia dan jin yang ingkar kepada Allah.
Syaitan itu bukan hanya berasal dari jin saja. Jika manusia kufur kepada Allah, maka manusia tersebut disebut syaitan.
"Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap nabi itu musuh, yaitu syaitan-syaitan (dari jenis) manusia dan (dan jenis) jin" (QS Al-An'am:112 )

* yang sudah pasti syaitan berupaya menanam benih mazmumah dlm hati manusia, sebab itu kita mesti sedaya upaya memperkukuhkan keimanan dan jatidiri menentangnya.

Ada orang kata dalam masjid pun  selalu kelihatan hantu2 tak berkepala macam ini...
huhhhh...
suka hati je kata jemaah yg hadir ke masjid sbg hantu…. menggelarkan seorg muslim yg hadir ke masjid dengan kata2 yg tak baik macam tu amat tidak baik. Mana kita tau, mungkin org  tu sedang menyesal..baru timbul kesedaran semasa khatib membaca khutbah Jumaat kan?





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...