Tuesday, June 19, 2012

Teknologi Hijau

gtower

Menara Emkay

Teknologi Hijau tidak ada kaitan dengan tanaman. Ianya adalah berkaitan dengan pembinaan bangunan dan kegiatan industri. Teknologi yang digunakan adalah untuk mengurangkan pembebasan gas karban dioksida yang boleh menyebabkan 'global warming' dan mengelak dari menggunakan gas-gas yang boleh menipiskan lapisan ozon, yang mana boleh mengakibatkan cuaca buruk dan tak menentu.

Definisi
Teknologi Hijau merujuk pembangunan dan aplikasi produk, peralatan serta sistem untuk memelihara alam sekitar dan alam semulajadi dan meminimumkan atau mengurangkan kesan negatif daripada aktiviti manusia. 
Teknologi Hijau merujuk produk, peralatan, atau sistem yang memenuhi kriteria-kriteria berikut:
●          Ia meminimumkan degrasi kualiti persekitaran; ia mempunyai pembebasan Gas Rumah Hijau (GHG) yang rendah atau sifar; ia selamat untuk digunakan dan menyediakan persekitaran sihat dan lebih baik untuk semua hidupan;
●          Menjimatkan tenaga dan sumber asli; dan
●          Menggalakkan sumber-sumber yang boleh diperbaharui rujuk:http://sekolah41.tmmelaka.com.my
Kita tau dunia sedang menghadapi dua cabaran utama dalam bidang tenaga iaitu bekalan tenaga yang tidak mencukupi dan mahal serta kesan negatif aktiviti manusia ke atas alam sekitar.


Contoh bidang berkaitan teknologi ”hijau” 

Tenaga 
Mungkin merupakan masalah yang paling mendesak untuk mewujudkan teknologi hijau. Ini termasuk pengembangan bahan api alternatif, yang merupakan kaedah baru untuk menghasilkan tenaga dan kecekapan tenaga.

Bangunan hijau

Bangunan hijau meliputi semua aspek daripada pemilihan bahan binaan sehingga tempat bangunan tersebut berada.(klik)

Persekitaran lebih suka membeli
Ini merupakan inovasi kerajaan yang melibatkan pencarian  produk yang kandungan dan kaedah pengeluaran mungkin mempunyai kesan yang terkecil terhadap alam sekitar, dan mandat bahawa ia merupakan produk pilihan untuk pembelian kerajaan. 

Bahan Kimia hijau
Penemuan, desain dan aplikasi produk kimia dan proses untuk mengurangkan atau menghilangkan penggunaan dan pengeluaran bahan berbahaya.

Nanoteknologi hijau

Nanoteknologi melibatkan manipulasi bahan pada skala nanometer, iaitu bersamaan dengan satu bilion meter. Sesetengah saintis percaya bahawa misteri perkara ini pada masa akan datang, yang bakal mengubah kaedah pengeluaran semua benda di dunia ini. cara bahawa segala sesuatu di dunia ini dicipta. ”Nanoteknologi hijau” adalah penerapan bahan kimia hijau dan prinsip-prinsip kejuruteraan hijau dalam bidang ini.

Kesimpulan
Era teknologi hijau merupakan satu trend yang tidak dapat dielakkan untuk mengurangkan kesan pemanasan global di dunia kita sekarang.

http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/alam-sekitar/612-pengguna-hijau-untuk-kelestarian-alam-sekitar

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...