Sunday, June 17, 2012

Kisah Panda..Fakta atau Auta

Beruang Panda memanglah comel, debab dan gebu...sebab tu semua orang suka. Tak dapat yang ori, patungnya  pun jadi rebutan anak2 di rumah. Hurmmm..memang sedap  dipeluk buat bantal.
Mohon izin pinjam gambar dari: 
http://cisdel.com/2011/02/24/gambar-panda-buat-aksi-yang-pelik-dan-comel/
Panda banyak hidup di kawasan pergunungan, seperti Sichuan dan Tibet. Pada akhir separuh abad ke-20, Panda menjadi lambang kebangsaan bagi Republik Rakyat China, dan sekarang digunakan dalam syiling emas Republik Rakyat China.
Salah satu makanan kesukaan panda adalah daun bambu. Allah menjadikan panda pintar memanjat agar ia dapat memanjat pohon yang tinggi untuk mencari makanan.
                                     

Madre terbaca kisah Kerajaan Malaysia yang terpaksa menanggung kos sebanyak RM38 juta untuk membina rumah bagi 2 ekor beruang panda yang di  bawa masuk  untuk dipelihara di negara kita. 
Kos rumah itu melampau tinggi, sebab perlu disesuaikan suhunya supaya tidak melebihi 18 darjah Celcius mengikut keadaan negara asal.Makanannya berupa buluh yang perlu diimport dari negara China dan disimpan sejuk beku dibawah -5 darjah. Mampu sangat kalau kos tersebut ditaja oleh individu jutawan yang dah tak terhabis2 duitnya sampai tujuh keturunan...tapi malangnya dikabarkan kos tersebut terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia. 

Beruang ini perlu dijaga dengan rapi selama 24 jam oleh pekerja “mahir” . pekerja tempatan tidak layak. Seramai 31 orang pekerja dari negara China perlu tinggal di sini. Segala sara hidup, gaji, emolument dan penginapan perlu ditanggung oleh kerajaan Malaysia. Kalau nak cuti balik kampung kosnya juga ditanggung oleh kerajaan Malaysia.(sumber)

Madre terkedu dan terkilan baca kisah ini.Macam tak nak percaya sebab kita semua tau yang rakyat jelata berpendapatan rendah sedang terhimpit dengan kesusahan mencari rezeki, nak membeli susu anak dan keperluan harian pun ada yang terdesak sampai mencuri.....(di tempat kerja Madre pun berlaku kejadian hilang barang2 berasaskan besi, logam copper dsb).

Adakah ini satu auta atau fakta yang sahih ? memanglah  sangat sedih dan mengecewakan....wang rakyat dibelanjakan dengan bermewah2 sekadar untuk memenuhi kehendak segelintir puak.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...