Sunday, August 14, 2011

Fakta menarik tentang semut


CARA SEMUT MEMANGGIL KAWAN-KAWANNYA

Semut yang menemui sumber makanan meninggalkan jejak kimia [Feromon] di tanah melalui sengat. Jejak yang dibuatnya membantu kawan-kawannya menemui sumber makanan. Banyak serangga memiliki zat feromon, tapi masing masing memiliki fungsi yang serupa tapi tak sama. Sebagai contoh : Semut menggunakan feromon untuk meninggalkan jejak, sedangkan kupu-kupu menggunakan Feromon untuk menarik lawan jenis.

Semut yang bertugas mencari makan biasanya menjalankan tugas dengan cara yang sukar dijelaskan. Ia berjalan ke sumber makanan dengan berjalan ke kiri ke kanan, tetapi kembali ke sarang dengan laluan lurus yang lebih pendek. Bagaimana mungkin seekor semut yang hanya dapat melihat beberapa sentimeter ke depan boleh berjalan lurus?

Untuk menjawab soalan ini, seorang penyelidik bernama Richard Feynman meletakkan seketul gula di salah satu hujung tab mandi, lalu menunggu seekor semut datang dan menemuinya. Ketika semut yang pertama kali datang ini kembali ke sarangnya, Feynman mengikuti jejaknya yang berliku

Kemudian Feyman mengikuti jejak semut-semut seterusnya. Ternyata Feynman mendapati bahawa semut yang datang tidak mengikuti jejak yang ditinggalkan, mereka lebih pintar, mengambil jalan memotong sampai akhirnya jejaknya menjadi berbentuk garis lurus.

Diilhami hasil kajian Feynman, seorang ahli komputer bernama Alfred Bruckstein membuktikan secara matematik bahawa semut-semut yang datang selanjutnya memang meluruskan jejak berliku itu. Kesimpulan yang didapatnya sama: selepas beberapa ekor semut, panjang jejak dapat diminimumkan menjadi lingkungan terpendek antara dua titik dengan kata lain, membentuk garis lurus.86

Apa yang diceritakan tadi tentu saja memerlukan kepakaran jika dilakukan oleh manusia. Ia tentu perlu menggunakan kompas, jam, mahupun kelengkapan yang lebih canggih lagi untuk menentukan suatu jarak. 

Berbeza dengan manusia, petunjuk jalan semut adalah matahari, sedangkan kompasnya adalah cabang pohon dan tanda-tanda alam yang lain. Semut mengingati bentuk tanda-tanda ini, sehingga boleh menggunakannya untuk mencari laluan pulang terpendek, walaupun laluan ini benar-benar baru baginya.

Walaupun kedengarannya mudah, sebenarnya cara ini sukar dijelaskan. Bagaimana mungkin seekor makhluk kecil seperti semut, yang tidak mempunyai otak mahupun kemampuan berfikir, melakukan perhitungan seperti ini?

Teknik komunikasi dengan jejak (mengikuti jejak bau) sering digunakan oleh semut. 

Semut yang mencari sumber makanan meninggalkan jejak kimia di tanah melalui sengat pada belakangnya. Jejak yang dibuatnya membantu rakan-rakannya mencari sumber makanan.

Suatu spesies semut yang hidup di gurun pasir di Amerika mengeluarkan bau khas yang dihasilkan di beg racunnya jika ia mencari serangga mati yang terlalu besar atau berat untuk dibawanya. Teman-teman sesarangnya dari jauh boleh mencium bau yang dikeluarkan dan mendekati sumbernya. Ketika jumlah semut yang berkumpul di sekitar mangsa sudah cukup, mereka membawa serangga tersebut ke sarang.

Ketika semut api berpisah untuk mencari makanan, mereka mengikuti jejak bau selama beberapa lama, lalu akhirnya berpisah dan mencari makanan masing-masing. Sikap semut api berubah jika sudah menemui makanan. Kalau mencari makanan, semut api kembali ke sarang dengan berjalan lebih lambat dan tubuhnya dekat dengan tanah. Ia mempunyai sengatnya pada selang tertentu dan hujung sengat menyentuh tanah seperti pensil menggambar garis tipis. Demikianlah semut api meninggalkan jejak yang menuju ke makanan.

Bayangkan jika seorang manusia ditinggalkan di hutan yang tidak dikenalinya. Walaupun orang ini mengetahui arah yang harus dituju, ia akan menjadi sulit untuk mencari jalan yang tepat dan mungkin tersesat. Selain itu, ia juga harus melihat keadaan sekitar dengan hati-hati dan mempertimbangkan jalan mana yang terbaik. Namun, semut bertindak seolah-olah mengetahui benar cara mencari jalan. Pada malam hari, mereka boleh mencari dan mengikuti jalan yang mereka tempuh ketika mencari makanan pada pagi harinya, walaupun keadaannya berubah. (sumber)~cima~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...